Printversie

Administratieve vereenvoudiging

 

Administratieve vereenvoudiging

 

Vrije beroepsbeoefenaars spenderen ruim 20% van hun tijd aan formulieren. Daarnaast worden vele vrije beroepen in hun adviserende rol als expert geconfronteerd met steeds complexere wetgeving. Zo kan fiscaliteit bijvoorbeeld geen instrument zijn om de begroting te doen kloppen, hetgeen de laatste jaren wel het geval was en waardoor bijvoorbeeld de economische beroepen sterk onder druk kwamen te staan in hun advisering naar ondernemingen toe. Verder dient er dringend een vereenvoudiging te komen in wetgeving rond boekhouding, BTW en fiscaliteit in zijn totaliteit, gerechtelijk wetboek, ...

 

administratieve vereenvoudiging 

De Federatie vraagt duidelijkheid en eenvoud:

  • Transparante en duidelijke wetgeving.
  • Veralgemening 'Only-once'-principe en uniek loket.
  • Investeren in doorgedreven digitalisering en e-government, doch met onderlinge afstemming van het federale met het regionale niveau.
  • Uniformiteit in het bijhouden van statistische gegevens omtrent vrije beroepen, zodat globale sectorgegevens ter beschikking zijn. Het gebruik van de NACE-BEL-codering door alle gegevensbronnen kan dit mee ondersteunen.
  • Eén aangifte, één factuur, één inningsorgaan en een ééngemaakte controle van SABAM én vrijstelling voor vrije beroepen van de billijke vergoeding conform arrest 'Del corso' van het Europese Hof van Justitie.

 Terug naar overzicht - Terug naar Positionering vrije beroepen verder naar Aantrekkelijkheid en professionalisering