Printversie

Ondernemingsplan

Als u van start gaat als ondernemer in een vrij beroep, dan maakt u best op voorhand een ondernemingsplan op. Zo kan u de rendabiliteit van uw praktijk beter inschatten.

Het ondernemingsplan bestaat uit een markt- en omgevingsanalyse, een marketingplan en een financieel plan.

Bij een marktanalyse gaat u onder meer na wie mogelijke cliënten of patiënten zijn, of er collega-vrije beroepers met dezelfde activiteit in uw regio, wie zij zijn en waar nog het meeste potentieel voor u ligt.

In het marketingplan gaat u uitzoeken hoe u uw cliënten/patiënten best kan bereiken, hoe u met hen communiceert en hoe klanten aan u kan binden. Opgelet: Hou hier in de gaten wat wettelijk toegestaan is voor uw vrij beroep. Dit verschilt sterk per activiteit!

Tot slot brengt u in het financieel plan uw investeringen en kosten in kaart en legt u die naast de geraamde inkomsten. U bekijkt hier ook hoe u alles gefinancierd krijgt.

Let op! Indien u een NV, een BVBA, of een Coöperatieve Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid opricht is het opstellen van een financieel plan niet alleen een aanrader, het is dan een verplichting. Bij de oprichting van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid bent u verplicht dit financieel plan neer te leggen bij de notaris. Dit financieel plan kan bij de notaris worden opgevraagd, indien uw zaak binnen een periode van 3 jaar na oprichting failliet zou gaan. Als dan uit het plan blijkt dat onvoldoende startkapitaal werd voorzien, kan u als vennoot toch persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Dit geldt ook voor de andere vennoten.