Printversie

Administratieve overlast wurgt thuisverplegers

Nieuwe wet levert extra kosten en papierwerk op voor thuisverpleegkundigen

Vanaf 1 juli 2015 zal de thuisverpleegkundige, maandelijks, elke patiënt een bewijsstuk overhandigen dat onder andere de soort verstrekking, kost en gegevens van de verpleegkundige vermeldt. Ook zal de thuisverpleegkundige elk bezoek aan een patiënt registreren via zijn/haar identiteitskaart. De extra kosten die deze verplichtingen met zich brengen – oa. briefwisseling, aankoop hardware, aanpassing software – zijn ten laste van de thuisverpleegkundige. De Vlaamse Beroepsvereniging van Zelfstandige Verpleegkundigen (VBZV) is niet te spreken over de nieuwe maatregelen. “Deze bijkomende administratieve verplichtingen wurgen de thuisverpleging. In tijden waar men dweept met administratieve vereenvoudiging, gaat men nu extra rompslomp creëren”, zegt VBZV. De Beroepsvereniging stelt voor om het bewijsstuk door de mutualiteiten te laten afleveren.

VBZV benadrukt niet tegen controle of transparantie te zijn. Ook het feit dat patiënten via dit bewijsstuk gesensibiliseerd worden over de kostprijs van thuisverpleging, vindt VBZV een goede zaak. Het derdebetalerssysteem is goed ingeburgerd in de sector waardoor patiënten niet weten wat zorg kost. Maar de thuisverpleegkundige extra administratieve lasten en kosten bezorgen, vindt VBZV niet correct en onaanvaardbaar.

 

Meer info: Lucien Speeckaert, Voorzitter VBZV, 0495/249616, lucien.speeckaert@vbzv.be