Printversie

FVIB lanceert boek 'Marketing voor vrije beroepen'

Vrije beroepers zijn in de eerste plaats nog altijd ondernemers. Ook zij moeten genoeg cliënteel of patiënteel hebben om de praktijk draaiende te houden. En marketing hoort daar zeker bij, vindt FVIB, de Federatie voor Vrije en Intellectuele Beroepen.  Maar voor vrije beroepen voor wie het woord ‘marketing’ nog moeilijk over de lippen gaat en die onderworpen zijn aan een deontologie, is het niet evident om marketing in hun praktijk toe te passen. Daarom lanceert FVIB het boek ‘Marketing voor vrije beroepen’ in samenwerking met auteur Barend Blondé. Het naslagwerk geeft in drie stappen, en met een heleboel tips and tricks aan hoe vrije beroepsbeoefenaars op een gezonde manier aan marketing kan doen. 
 
Het FVIB-boek ‘Marketing voor vrije beroepen’ ontkracht in de eerste plaats een aantal vooroordelen, zoals dat marketing gelijk staat met reclame en publiciteit en in strijd is met de waardigheid van het vrije beroep. Het naslagwerk wil aantonen dat marketing ook voor vrije beroepen waardevol kan zijn en ook deontologisch verantwoord is. Daarnaast wil het handboek een eenvoudige leidraad aanreiken om marketing goed en efficiënt toe te passen in de vrije beroepspraktijk.  Om tot een nuttig marketingplan te komen, geeft het praktijkboek drie stappen aan: ‘Wat wil je met marketing bereiken?’; ‘de marketingstrategie: Wat is de top van mijn ijsberg?’ en ‘de marketingimplementatie: ‘hoe maak ik de top van de ijsberg zichtbaar’. Ten slotte staat de auteur nog stil bij digitale marketing en prijszetting en –communicatie. 
 
Barend Blondé
Auteur Barend Blondé is een referentie in België wat betreft marketing voor vrije beroepen. Hij verdiept zich al vijftien jaar in de materie. Blondé was zeven jaar marketing manager van één van de grootste advocatenkantoren van het land. Hij was één van de eerste fulltime marketing professionals in een associatie van vrije beroepen op het Europese continent. In 2006 was hij medestichter van FrahanBlondé, een adviesbureau dat zich toelegt op managementadvies van associaties van vrije beroepen. Barend Blondé werkt regelmatig samen met FVIB. FVIB pleit al langer voor meer aandacht voor marketing en andere ondernemersvaardigheden in de basisopleidingen en permanente vorming van vrije beroepen. Om aan de behoefte tegemoet te komen, organiseert FVIB regelmatig seminaries over het thema in samenwerking met Barend Blondé. 
 
Het boek ‘Marketing voor vrije beroepen', uitgegeven door Minerva, telt 92 pagina’s en kost 27 euro (leden betalen 22 euro). Alle informatie, ook over bestellingen vindt u via de site www.fvib.be/pubs.jsp. 
 
Bericht aan de redacties: op eenvoudige aanvraag bezorgen wij u een recensie-exemplaar. Een interview met de auteur behoort eveneens tot de mogelijkheden.