Printversie

De federale ombudsdienst, ook voor mijn patiënten?

Vice-eerste minister en minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters kondigde onlangs aan dat de federale ombudsdienst pas op 1 juni 2015 in werking zal treden, dit in plaats van de voorziene datum van 1 januari. Maar wat is die federale ombudsdienst nu eigenlijk, hoe komt deze terecht in mijn praktijk en worden die zaken al niet behandeld door mijn orde?

De wet van 4 april 2014 die de federale ombudsdienst installeert komt eigenlijk voort uit de omzetting van Europese wetgeving. (Richtlijn 2013/11/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betre!ende alternatieve beslechting van consumentengeschillen). In één pennentrek werden ook de meeste bestaande Belgische initiatieven en diensten die de consument bijstaan ondergebracht in deze dienst.

Een goede zaak dus. De federale ombudsdienst heeft in feite drie grote opdrachten

1. De consumenten en ondernemingen (en dus ook vrije beroepen) informeren over hun rechten en plichten.

2. Elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in ontvangst nemen en hetzij bezorgen aan een erkende entiteit, hetzij zelf behandelen. Dit kan dus zowel op vraag van de consument zijn als de vrije beroeper.

3. Zelf optreden in elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil, waarvoor geen andere erkende entiteit bevoegd is.  

Bestaat er dus een erkende entiteit dan zal de federale ombudsdienst als verplicht doorgeefluik fungeren. De bedoeling van de federale ombudsdienst is dat elke klacht van een consument behandeld moet kunnen worden. De consument moet met al zijn klachten tegenover een onderneming terecht kunnen bij een ombudsdienst. Dat zal dus de federale ombudsdienst zijn, tenzij er voor dat domein reeds een erkende dienst bestaat. Vandaar het belang van die erkenning.

Een erkende entiteit?

Dergelijke entiteit kan bijvoorbeeld door een sector worden opgericht (na een erkenningsprocedure). Het kan bijvoorbeeld zijn dat een eigen beroepsgroep dit installeert (artsen via de Orde van Geneesheren, de reeds bestaande ombudsdienst rechten van de patiënt, enz.). Bestaat er geen erkende entiteit, dan zal de federale ombudsdienst verder gaan met de klacht. De behandeling van een aanvraag van een consumentengeschil voor de federale ombudsdienst is kosteloos en vrijwillig.

Momenteel zijn er verschillende sectoren bezig om zich via een procedure bij de FOD economie te laten erkennen als entiteit. Hetgeen uw orde/instituut momenteel behandeld van klachten van cliënten komt vandaag immers niet echt overeen met de zaken die de Federale Ombudsdienst zal behandelen. Uw respectievelijke orde/instituut/sectororganisatie zal u daarover informeren wanneer het zover is en wat u dus best aan uw patiënten/cliënten meedeelt. Ook de Federatie Vrije Beroepen houdt u op de hoogte van deze ontwikkelingen.